skip to Main Content

Hoe zeeschepen worden gemaakt

Heb je eens afgevraagd waar zeeschepen worden gebouwd? Zeeschepen worden in een scheepswerf gebouwd. Dit is in de buurt van de zee om de schip makkelijk toegang te geven. Een schip wordt niet zomaar gebouwd, de constructie moet goed zijn, want er vind transport van verschillende dingen plaats zoals mensen, ertsen of olie. Elk soort schip heeft een ander bouw. Afhankelijk van wat er vervoerd wordt, ontwerpt de deskundige dit. Er wordt strak op bepaalde regels gelet tijdens het bouwen van een zeeschip.

Corrosie

Vaak genoeg als water tegen een bepaald metaal aankomt dan roest hij. Zee water is zout dus er is eerder kans dat hij gaat roesten. Daarom zijn er bepaalde behandelingen die een schip krijgt tijdens het bouwen. Het schip wordt geschilderd met speciale corrosiewerend, het is een speciale verf die als beschermlaag dient. Hierdoor ontstaat er geen roest, maar als er een scheur ontstaat dan kan het wel verder naar binnen dringen en roesten. Een schip moet regelmatig geschilderd worden om dit te voorkomen. Daarom zie je in sommige gevallen dat het schip een ander kleur heeft, omdat vele gelijk een volledig beurt geven.

Waterdicht

Een schip moet waterdicht zijn zodat er geen water naar binnen kan gaan. Een schip is heel diep onder het water, het lijkt niet zo te zijn, maar dat is hij wel. Afhankelijk van het materiaal waaruit het schip bestaat wordt de romp van het schip waterdicht gemaakt. Het is in ieder geval geen hout, want hout zwelt nadat het in contakt is geweest met water. Er zijn verschillende materialen die gebruikt kunnen worden zoals epoxy lijm of hars, maar ook een polysesterhuid wordt gebruikt om het waterdicht te maken. Door gebruik te maken van 1 van deze materialen zorg je ervoor dat de schip waterdicht is.

Electriciteit en water

Je zult je afvragen hoe een schip aan water en electriciteit wordt voorzien. Electriciteit wordt door middel van generatoren opgewekt. Dit gebeurt met een dieselmotor. Drinkwater wordt wel zelf vanuit haven naar het schip vervoerd. Maar ook de hete uitlaatgas van de hoofdmotor maakt zout water tot zoetwater.

Meetlat

Je zult je afvragen waarom er een meetlat is geschilderd aan het schip. Dit is om aan te geven tot waar het schip geladen mag worden. Als er wordt gekeken naar het gewicht van het schip, dan wordt er bedoelt de lading en brandstof met nog andere gewichten. Aan de hand hiervan wordt bepaald wat het gewicht is die je mag dragen in je schip, zodat het niet meer naar onder zakt.

Wateroppervlak

Wanneer een schip duwt het water van vooraan weg. Achter het varend schip wordt het water weer aangevuld met het water die vooraan weggeperst werd en vanuit onderen stroomt. Ondanks dit komt het schip niet lager te liggen.

Een schip wordt niet zomaar gebouwd. Je moet er goed kennis voor hebben om dit te kunnen doen. Er komen verschillende gewichten op het schip. Het schip moet dit kunnen verdragen. Soms zijn het producten zoals olie die ook vervoerd wordt. Dit mag niet verliezen. Het schip gaat tegen golven en onweer en mag daarom niet beschadigd raken. Een cruiseschip is bijvoorbeeld groot en uniek. Je kunt zeggen dat het een hele 5 sterren hotel is op water. De bouw van zo een schip moet goed zijn. Verschillende kamers en zelf een zwembad. Als het niet goed zou zijn dan kan het gaan zakken naar beneden wat helemaal verkeerd is.

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top