skip to Main Content

Het verzorgen van van sanitair en leidingwerk op schepen

Heb je ooit afgevraagd hoe de sanitaire voorzieningen gecontroleerd worden in een schip? Het is zeker wat complexer dan je huis sanitair, maar ook het leidingwerk en sanitair hebben verzorging nodig. De scheepsinstallaties zijn anders en hebben daarom een ander vorm van verzorging nodig. Er moet wel rekening gehouden worden dat elk schip verschilt. Tijdens de verzorging wordt er sterk gelet op drinkwater, afvalwater, CV, sanitair en keuken. Ook als er constructiewerkzaamheden herstelt moet worden, gebeurt dit tijden de verzorging.

Wis je dat er bij een boot met twee toiletten een ervan elektrisch is en het ander manueel. Bij aankoop van een oudere boot moet de wc gerenoveerd worden. Manuele wc’s zijn betrouwbaar en robuust. Wat vooral voordelig is als er vervangingsonderdelen nodig zijn dan is dit overal te vinden. De sanitaire onderhoud van gebeurt door het vervangen van delen. De doorspoeling is heel anders vergeleken met een elektrische wc, maar nog steeds makkelijk. Bij een manuele wc met lange leidingen moet er zeer lang en veel gepompt worden om het aangepaste hoeveelheid water te krijgen. Maar als er een fecaliëntank aangesloten is kan deze daardoor sneller vol raken.

Elektrische toiletten zegt het al aan zijn naam dat het elektrisch is. Dus de bediening hier zijn makkelijker. De pomp werkt niet handmatig, maar via een elektrische pomp. Hierdoor wordt aanzuigen, spoelen en afzuigen makkelijker. Een elektrische pomp heeft niet veel ruimte nodig terwijl dat wel het geval is bij een manuele pomp.

De sanitair in een schip is heel anders dan sanitair van je woning. Het heeft een hoogwaardige bouw die iets groter en duurder is, maar het heeft nog steeds dezelfde functie en comfort als thuis. Omdat het veel groter is verbruikt het ook veel water.

Het installeren van een wc op een schip gebeurt niet zomaar. Er moet rekening gehouden worden met enkele dingen. Je moet eerst weten als het een manueel of elektrisch toilet is, omdat er een groot verschil is tussen deze twee. Er moet altijd gelet worden op de helling voordat men begint met bouwen, het toilet mag niet onder de helling. Vooral de ligging van de waterlijn moet goed geschieden. De wc bouw in een schip moet voldoende hoge leidingen hebben, niet zoals die van je huis. Het teruglopen moet met behulp van een zwanenhals. Afsluitkranen worden ook niet zomaar geplaatst. Er moet gekeken worden als er ruimte is hiervoor aan de buitenkant. Gekeken naar de manuele of elektrische wc kun je bepalen als je meteen een fecaliëntank nodig hebt. Vollopen van een toilet mag niet, om dit te voorkomen moet er ventilatie zijn op het hoogste punt van de leidingen. De ventilatie moet zo hoog mogelijk. De slangen worden onder water bevestigd en moet daarom stevig gedaan worden. Alle slangen moet met dubbele slangklemmen bevestigd worden. Het loodgietersbedrijf weet precies hoe hij te werk moet gaan met het sanitair en leidingwerk in schepen.

Share Button

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back To Top